Zo’n 'position switch', lijkt je dat iets?
Van de technische school naar de werkvloer of
van een eerste werkervaring naar iets nieuws.
Waarom niet naar Melotte, in Zonhoven begot!
Bij Melotte maken we jongeren warm voor een job met een ‘position switch’
Bij Melotte in Zonhoven pakken we uit met een opmerkelijke rekruteringscampagne. Als
toeleverancier van zeer nauwkeurige metalen onderdelen willen we jongeren warm maken voor
een job aan de hand van een ‘position switch’. “Bij ons krijgt iedere nieuwe werknemer een
mentor toegewezen. Voor één keer draaien we de rollen om: de ancien duikt in de wereld van
zijn pupil – de meester wordt leerling. Met deze ‘position switch’ willen we jongeren aanzetten
om de switch naar Melotte te maken”, aldus CEO Peter Perremans.
Alberto Angiolini (links) deed de switch en werd voor één keer gecoacht door zijn pupil Brandon Jooken.
“Ons orderboek is goed gevuld, maar we hebben het moeilijk om voldoende mensen aan boord te
halen”, vertelt Peter Perremans. “Dat heeft alles te maken met de ‘war for talent’ die momenteel op
het terrein woedt, maar ook met het feit dat er vandaag minder jongeren afstuderen in de richtingen
die voor ons relevant zijn, met name de mechanische vormgevingstechnieken.”
Versnelling hoger
“Het is de eerste keer dat we een rekruteringscampagne doen”, gaat Peter Perremans verder. “We
voelen dat er een extra push nodig is, want we blijven met een tekort aan medewerkers kampen,
ondanks de inspanningen die we al leveren.” Johan Selis, de Operations Supervisor die bij Melotte
instaat voor rekrutering vult aan: “Dat klopt. Deelnemen aan jobbeurzen, rondleidingen organiseren in
ons bedrijf, in vaktijdschriften, op onze website en social media vertellen over het fantastische werk
dat onze mensen leveren: dat doen we allemaal al een tijdje. Maar het volstaat niet om de vele
vacatures gevuld te krijgen en daarom schakelen we nu een versnelling hoger.”
Uit het juiste metaal gesneden
“We zoeken mensen binnen een straal van 30 km van Zonhoven die graag met metaal werken en al
een basisopleiding mechanische vormgevingstechnieken hebben genoten”, verduidelijkt Johan Selis.
“Onze medewerkers frezen, slijpen, draaien, vonken en gaan aan de slag met een 3D-metaalprinter.
Ze maken en verfijnen precisieonderdelen die onze klanten, grote internationale spelers, nodig
hebben voor hun machines, robots of motoren. Nog belangrijker dan de basiskennis is voor ons de
juiste mindset. Willen bijleren en samen met ons verder schrijven aan het succesverhaal van Melotte:
daar draait het om.”
Tijd voor een ‘position switch’
“Met 45 medewerkers is Melotte wat je noemt een typische Vlaamse KMO. Bij ons ben je geen
nummer: iedereen kent elkaar en staat dicht bij elkaar. En die troef spelen we in deze campagne ten
volle uit. We waarderen de talenten die mensen al hebben en geven hen, dankzij een goede
begeleiding van een persoonlijke mentor, de kans om ze verder te ontwikkelen. In de eerste ‘position
switch’ duikt ancien Alberto Angiolini in de wereld van zijn pupil Brandon Jooken. Brandon is gek op
autotuning, niet toevallig een passie waarbij precisie een grote rol speelt, en neemt Alberto mee in zijn
wereld. Het filmpje van hun switch is hier te bekijken. Stay tuned op het Facebookkanaal van Melotte voor de volgende switches.”